FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  ProfielProfiel  Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken  InloggenInloggen
Bewustzijn.net Forumindex => Bewustzijn => Even ter zijde: geloven.
Ga naar:  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren

Even ter zijde: geloven.

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Frits


Geregistreerd op: 22 Okt 2005
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Ma Feb 20, 2006 8:13 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

David schreef:
Ik ben het hier volledig met je eens. De titel van Jarsins boek vind ik zeer pretentieus. Zelfs gerenomeerde wetenschappers durven hun boeken niet zulk een titel meegeven. Beter was geweest ' Een mogelijk model voor bewustzijn' of iets in die aard. 'Wijsheid begint met de vaststelling dat je eigenlijk niets weet' zegt men. Pretenderen dat je de enige waarheid in pacht hebt is gewoon....(vul zelf maar aan). Ik zou wel eens willen weten hoe Jarsin de bevindingen van de wetenschappers van princeton uitlegt met zijn 'model'.

Groetjes.


En wat vind je dan van de titel Bewustzijn Verklaard van één van de meest gerenomeerde bewustzijnsfilosofen: Daniel Dennett. En hij had nog minder recht om zijn boek deze titel te geven omdat hij niet eens met een bewustzijnsmodel komt. Jarsin legt in zijn boek uit wat bewustzijn is. Dat jij zijn uitleg niet accepteerd is een andere zaak. Vandaag de dag accepteert de meerderheid van de wereldbevolking de uitleg van Darwin over evolutie (natuurlijke selectie) nog steeds niet. Maar dat wil niet zeggen dat het Darwinisme niet klopt. En Darwin was ook autodidact. Ja, ik zie wel enige overeenkomst tussen Darwin en Jarsin.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Louis Lagae
Gast




BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2006 2:07 pm    Onderwerp: B Reageren met citaat

Frits, met dit verschil : Darwin was wel empirisch bezig.
Jarsin is slechts speculatief bezig, wat ook nuttig is, maar daarbij moet men wachten tot de wetenschap bewijst.

Ben jij niet te weinig kritisch?. Kritisch zijn hoeft geen lelijke eigenschap te zijn!
Terug naar boven
Frits


Geregistreerd op: 22 Okt 2005
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2006 5:07 pm    Onderwerp: Re: B Reageren met citaat

Louis Lagae schreef:
Frits, met dit verschil : Darwin was wel empirisch bezig.
Jarsin is slechts speculatief bezig, wat ook nuttig is, maar daarbij moet men wachten tot de wetenschap bewijst.

Ben jij niet te weinig kritisch?. Kritisch zijn hoeft geen lelijke eigenschap te zijn!


Jarsin is ook empirisch bezig in zijn boek. Maar ja, dat kun jij niet weten omdat jij zijn boek niet hebt gelezen. Dus wacht met ongefundeerde kritiek op Jarsin's boek totdat je zijn boek gelezen hebt. Dan besef je wellicht hoe onterecht jouw kritiek op Jarsin is.
Daar komt nog bij dat menig nu bewezen wetenschappelijke model als theorie (of speculatie) is begonnen.
Ik ben kritisch genoeg. Ik weet dat kritisch zijn een goede eigenschap is. Maar jij doet iets zeer vreemds: kritiek uiten op een boek dat je notabene niet eens gelezen hebt. Dat is echt belachelijk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Louis Lagae
Gast




BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2006 6:43 pm    Onderwerp: B Reageren met citaat

Persoonlijk kwalificeer ik nooit andermans mening als belachelijk. Tenzij ik gedronken zou hebben!

Begrijp - of minstens neem toch eens aan - dat er mensen zijn die een boek kunnen beoordelen zonder het gelezen te hebben. In hierig geval zonder veel risico van vergissing.

Ik vroeg ooit de achtergronden van de intervenanten; ik gaf de mijne. Waarom geef je niet de jouwe? Waarom, misschien, vind je dit een hooghartige vraag?
Terug naar boven
Frits


Geregistreerd op: 22 Okt 2005
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2006 2:15 pm    Onderwerp: Re: B Reageren met citaat

Louis Lagae schreef:
Persoonlijk kwalificeer ik nooit andermans mening als belachelijk. Tenzij ik gedronken zou hebben!


Ik kwalificeer jouw mening niet als belachelijk, maar jouw gedrag.

Citaat:
Begrijp - of minstens neem toch eens aan - dat er mensen zijn die een boek kunnen beoordelen zonder het gelezen te hebben. In hierig geval zonder veel risico van vergissing.


Wat de gewone literatuur betreft hoef je inderdaad niet een boek helemaal gelezen te hebben om te weten of het verhaal je bevalt of niet. Maar met wetenschappelijke boeken is dat anders. Je kunt een wetenschappelijke theorie alleen goed beoordelen wanneer je het hele boek hebt gelezen. En jij hebt uit Jarsin's boek vrijwel niets gelezen op wellicht de proloog na die op deze site staat.

Citaat:
Ik vroeg ooit de achtergronden van de intervenanten; ik gaf de mijne. Waarom geef je niet de jouwe? Waarom, misschien, vind je dit een hooghartige vraag?


Ik heb nog nooit naar persoonlijke gegevens gevraagd van mensen op een forum. Komt nog bij dat ik niet kan nagaan of Louis Lagae jouw echte naam is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren
Berichten van afgelopen:   
Pagina 2 van 2
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.