FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  ProfielProfiel  Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken  InloggenInloggen
Bewustzijn.net Forumindex => Bewustzijn => Wilber
Ga naar:  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren

Wilber

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bruno Druppel
Gast




BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2006 11:01 pm    Onderwerp: Wilber Reageren met citaat

Heeft iemand van jullie ervaring met de werken van Ken Wilber? Hij heeft zoiets als een Integrale Theorie van alles bedacht, ook wel A Theory of Everything genoemd; en ook evolutie naar Kosmic Conciousness.

Het is voor mij allemaal redelijk nieuw, vandaar zou wat interactie leuk zijn.

Tnx,

Bruno
Terug naar boven
Frits


Geregistreerd op: 22 Okt 2005
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Zo Feb 12, 2006 5:49 pm    Onderwerp: Re: Wilber Reageren met citaat

Bruno Druppel schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met de werken van Ken Wilber? Hij heeft zoiets als een Integrale Theorie van alles bedacht, ook wel A Theory of Everything genoemd; en ook evolutie naar Kosmic Conciousness.

Het is voor mij allemaal redelijk nieuw, vandaar zou wat interactie leuk zijn.

Tnx,

Bruno


Nee, ik ken de werken van Ken Wilber niet. Misschien zou je er wat meer over kunnen vertellen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bruno Druppel
Gast




BerichtGeplaatst: Zo Feb 12, 2006 8:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hij probeert een zo volledig mogelijke inclusie-filosofie ons in te prenten om met een zo ruim mogelijk bewustzijn hier rond te lopen. De groei van dit bewustzijn is onder andere afhankelijk van tijd.
Dat wil zeggen: hij vertrekt van een basisidee van plato dat er een drievuldigheid is: het goede (moraliteit) - het mooie (het subjectieve) - het waarneembare (objectiviteit)

Hij breidt dit uit tot vier kwadranten; het intentieveld (subjectief) - het cultureel veld (intersubjectief) - de dingen (objectief of alles wat geobjectiveerd wordt) - het sociaal/ecologisch veld (interobjectief)

Hij nodigt ons uit om ons bewustzijn op deze vlakken te beleven en te groeien in elk van deze kwadranten en de onderlinge samenhang te beginnen zien.

Ik heb moeite met het begrijpen en doorleven van het intersubjectieve en het interobjectieve, vandaar mijn vraag.

Het leuke is wel dat ALLES zijn plaatsje krijgt. Inclusie dus.
Ook leuk is dat hij vertrekt van de opvatting dat in alles wel een graad van waarheid ligt. Niets is 100 procent juist of fout.

Meer info vind je op:
http://www.imprint.co.uk/Wilber.htm

Een website gericht naar integrale visies is deze:
http://www.integralworld.net/

Je ziet maar.

Ik weet niet of ik met deze vraag op het juiste forum ben; mij interesseert niet zozeer wat mijn bewustzijn juist IS maar wel wat ik ermee kan DOEN.

Groet,

Bruno
Terug naar boven
Bruno Druppel
Gast




BerichtGeplaatst: Zo Feb 12, 2006 8:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

BTW.
Volgens Wilber zou ons bewustzijn de Getuige zijn van alles. Dat waar we ons geen getuige meer van kunnen noemen noemt hij de Grote Getuige.
We zijn ons bewustzijn.
(Zijn we ons bewust van ons bewustzijn?)

En dat bewustzijn kan in ons leven een aantal toestanden innemen: onder andere : waak - droomslaap - diepe slaap; drie maal een andere wereld.
Leuk he.

Bruno
Terug naar boven
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren
Berichten van afgelopen:   
Pagina 1 van 1
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.