FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  ProfielProfiel  Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken  InloggenInloggen
Bewustzijn.net Forumindex => Bewustzijn => quantumbewustzijn
Ga naar:  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren

quantumbewustzijn

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
David
Gast




BerichtGeplaatst: Ma Mei 30, 2005 2:52 pm    Onderwerp: quantumbewustzijn Reageren met citaat

Uit experimenten in de quantumfysica blijkt tegenwoordig steeds meer dat materie een gevolg is van bewustzijn en niet andersom. Iemand een mening hierover?
Terug naar boven
Jess
Gast




BerichtGeplaatst: Wo Jun 01, 2005 12:01 am    Onderwerp: Re: bewustzijn Reageren met citaat

David schreef:
Uit experimenten in de quantumfysica blijkt tegenwoordig steeds meer dat materie een gevolg is van bewustzijn en niet andersom. Iemand een mening hierover?


Ben het volledig met die stelling eens.
Ieder atoom bezit bewustzijn.
Zo zijn geest en bewustzijn synonieme termen.

Geest word materie of te wel stof.
Terug naar boven
David
Gast




BerichtGeplaatst: Wo Jun 08, 2005 1:13 am    Onderwerp: bewustzijn Reageren met citaat

wreckless schreef:
Dat lijkt mij redelijke flauwekul. De mensheid lult maar door, nietwaar.


Respect voor ieders mening, maar u verwerpt zonder verpinken bevindingen van wetenschappers die hun strepen meer dan verdiend hebben o.m. Bohm, Einstein, Heisenberg... Op het eerste gezicht lijkt deze stelling inderdaad weinig geloofwaardig, maar als men de experimenten en conclusies onderzoekt staat men blijkbaar voor moeilijk of niet te weerleggen feiten.
Terug naar boven
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 15, 2005 10:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik verpink de boel liever dan op eerste gezicht geloofwaardige strepen voor feiten te bevinden. Respect voor ieders mening heeft zijn grenzen, amice, ook op het laatste gezicht zijn de gelitigeerde stellingen volstrekt ongeloofwaardig, hier en elders.
Terug naar boven
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 02, 2005 8:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Vraag: is het eigenlijk niet zo dat de mens puur zijn hersenen is? Dus dat de mens alleen bestaat uit hersenen (of lees bewustzijn). Uiteraard hebben we een lichaam en een hart die er zijn om de boel draaiende te houden (o.a.) maar het "zijn" bestaat alleen in de hersenen. Wie o wie kan hier zijn menig over geven? Ik doel hier dus eigenlijk op lopende hersentjes. Vreemd idee eigenlijk als we alleen maar hersens zijn.
groetjes suus.
Terug naar boven
NT


Geregistreerd op: 07 Aug 2005
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Di Aug 09, 2005 11:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Geplaatst: Wo Jun 01, 2005 12:01 am Onderwerp: Re: bewustzijn

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
David schreef:
Uit experimenten in de quantumfysica blijkt tegenwoordig steeds meer dat materie een gevolg is van bewustzijn en niet andersom. Iemand een mening hierover?


Ben het volledig met die stelling eens.
Ieder atoom bezit bewustzijn.


Ieder atoom bezit bewustzijn?
Kun je me dit uitleggen?




[/quote]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Aug 14, 2005 8:05 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ieder atoom bezit bewustzijn?
Kun je me dit uitleggen?


Zoals ik al eerder riposteerde: De Mensheid Lult Maar Door!
Terug naar boven
David
Gast




BerichtGeplaatst: Ma Aug 15, 2005 11:34 am    Onderwerp: bewustzijn Reageren met citaat

Het woordje 'bezit' lijkt me wel een beetje verkeerd gekozen. Subatomaire deeltjes reageren op bewustzijn. Op subatomair niveau gebeuren er nu eenmaal rare dingen. Men moet allerlei hypothetische deeltjes uitvinden om de boel te doen kloppen, oa. deeltjes die sneller zouden reizen dan de lichtsnelheid. D. Bohm is één van de wetenschappers die daarom oppert voor een radicaal andere kijk op de werkelijkheid.
Terug naar boven
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Aug 15, 2005 11:45 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Anonymous schreef:
Vraag: is het eigenlijk niet zo dat de mens puur zijn hersenen is? Dus dat de mens alleen bestaat uit hersenen (of lees bewustzijn). Uiteraard hebben we een lichaam en een hart die er zijn om de boel draaiende te houden (o.a.) maar het "zijn" bestaat alleen in de hersenen. Wie o wie kan hier zijn menig over geven? Ik doel hier dus eigenlijk op lopende hersentjes. Vreemd idee eigenlijk als we alleen maar hersens zijn.
groetjes suus.



Zelfs in de hersenen kan men het bewustzijn (of de oorzaak ervan) niet aanduiden. Een mooie analogie vind ik die van het televisie toestel. Je kan een TV volledig uit elkaar halen, de informatie die op het scherm verschijnt zul je er niet in terugvinden. JMO.
Terug naar boven
David
Gast




BerichtGeplaatst: Ma Aug 15, 2005 12:16 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Anonymous schreef:
Ieder atoom bezit bewustzijn?
Kun je me dit uitleggen?


Zoals ik al eerder riposteerde: De Mensheid Lult Maar Door!



Indien de mensheid maar wat door lult, jij dus ook mag ik aannemen?
Terug naar boven
Gast





BerichtGeplaatst: Do Aug 18, 2005 12:43 pm    Onderwerp: Re: bewustzijn Reageren met citaat

David schreef:
Uit experimenten in de quantumfysica blijkt tegenwoordig steeds meer dat materie een gevolg is van bewustzijn en niet andersom. Iemand een mening hierover?


Dat is wel een hele vrije interpretatie van de recente resultaten. Onderzoek naar de ongelijkheid van Bell heeft aangetoond dat er niet zo iets is als een verborgen variabele in de Schrodinger-vergelijking. De ineenstorting van de golffunctie wordt dus daadwerkelijk veroorzaakt door de meting en niet door iets anders. Of dat ook betekent dat materie een gevolg is van bewustzijn is weer een boel stappen verder.
Terug naar boven
els
Gast




BerichtGeplaatst: Zo Aug 21, 2005 11:35 am    Onderwerp: bewustzijn Reageren met citaat

Geplaatst: Do Aug 18, 2005 12:43 pm Onderwerp: Re: bewustzijn

--------------------------------------------------------------------------------

David schreef:
Uit experimenten in de quantumfysica blijkt tegenwoordig steeds meer dat materie een gevolg is van bewustzijn en niet andersom. Iemand een mening hierover?

En daarop reageerde Gast met:
Dat is wel een hele vrije interpretatie van de recente resultaten.

En dan zeg ik: Nou èn? Mag hier alleen maar worden gediscussiëerd over wat tot dusver bekend en bewezen is? Dat wordt pas goed in een kringetje ronddraaien!
Nee, als je verder wilt komen moet je beginnen met verder te denken, lijkt me - conservatisme, het hardnekkig vasthouden aan oude 'waarheden', is de beste manier om iedere vooruitgang onmogelijk te maken.

En wat dat bewustzijn van atomen betreft waar David het over had: ik ben via een heel andere weg tot dezelfde conclusie gekomen, en kan me daarmee dus volledig verenigen.
Terug naar boven
David
Gast




BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2005 12:14 am    Onderwerp: Re: bewustzijn Reageren met citaat

In het algemeen zijn er volgens mij drie mogelijkheden. Of er bestaat alleen materie, of er bestaat alleen bewustzijn, of het dualisme zoals het Christelijk geloof dit oa. voorschrijft. Dit laatste verwerp ik omdat men er geen enkel bewijs voor kan vinden. De stelling "er bestaat alleen materie" wordt aan het wankelen gebracht door de quantum fysica. Bestaat er wel materie los van de waarneming of meting? Als we materie tot op subatomair niveau ontleden lijkt het voornamelijk uit niets (vacuum) te bestaan. De stelling "er bestaat alleen bewustzijn" lijkt mij dan het meest aannemelijk. Dan moet materie wel een gevolg zijn van bewustzijn. Waar ik het persoonlijk en gevoelsmatig wel moeilijk mee heb om dit aan te nemen. Vandaar mijn vraag. Bedankt voor de reacties.

Groetjes, David.
Terug naar boven
Frits
Gast




BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2005 8:46 am    Onderwerp: Reageren met citaat

En waar bestaat dit bewustzijn dan uit?
Terug naar boven
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 23, 2005 9:59 am    Onderwerp: Re: bewustzijn Reageren met citaat

els schreef:
Geplaatst: Do Aug 18, 2005 12:43 pm Onderwerp: Re: bewustzijn

En dan zeg ik: Nou èn? Mag hier alleen maar worden gediscussiëerd over wat tot dusver bekend en bewezen is? Dat wordt pas goed in een kringetje ronddraaien!
Nee, als je verder wilt komen moet je beginnen met verder te denken, lijkt me - conservatisme, het hardnekkig vasthouden aan oude 'waarheden', is de beste manier om iedere vooruitgang onmogelijk te maken.


Dat is natuurlijk onzin van de bovenste plank. Wilde speculaties op grond van al te vrije interpretaties van onderzoeksresultaten zijn m.i. de beste manier om wetenschappelijke vooruitgang de nek om te draaien.
Terug naar boven
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren
Berichten van afgelopen:   
Pagina 1 van 6
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.