FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  ProfielProfiel  Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken  InloggenInloggen
Bewustzijn.net Forumindex => Bewustzijn => Ahum
Ga naar:  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren

Ahum

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast Ws
Gast




BerichtGeplaatst: Vr Apr 07, 2006 11:23 pm    Onderwerp: Ahum Reageren met citaat

Hoe kan je het bewustzijn waarnemen of beschrijven met een model als je als "onderzoeker" zelf opgesloten zit in je bewustzijn. Je eigen bewustzijn als onvermijdelijke bias. Probeer daar maar eens aan te ontsnappen!
Terug naar boven
jeveka


Geregistreerd op: 15 Aug 2013
Berichten: 15

BerichtGeplaatst: Do Aug 15, 2013 10:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

als je het zo ziet:
niet de eigenaar van het bewustzijn, maar het bewustzijn zelf is de "onderzoeker". De fysieke eigenaar van het bewustzijn is onderdeel van de omgeving, waargenomen door het bewustzijn. Kennis over dit specifieke onderdeel van de omgeving noemen we zelfbewustzijn.
_________________
in een leeg hoofd heb je alle ruimte
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roelof


Geregistreerd op: 05 Nov 2013
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Di Nov 05, 2013 9:27 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk dat ik het mogelijk zo zit:


Men is geen eigenaar maar drager van bewustzijn, want men bezit deze niet.

Het bewustzijn laat zich niet vastleggen binnen een definitie, omdat de vermogens tot definieren van bewustzijn zelf komen...zou men ze voorzien van een beperkende definitie, dan zou men de waarheid geweld aan doen, simpelweg omdat men niet de absolute waarheid kent maar ernaar op weg is.

Bewustzijn is eerder een staat.

Zo komt ook filosofie voort uit de aspecten van het bewustzijn, en ook deze kan niet voorzien worden van een algemeen aanvaardbare definitie/beperking omdat filosofie een rekbare ruimte/kosmos nodig heeft voor vernieuwende gedachten processen die zich uitstrekken tot in de toekomst.

Zou een mens overstappen naar een lagere vorm van bewustzijn, dan zou men van het ene op het andere moment bewustzijns aspecten verliezen...die bij de hogere vorm hoorden..en niet meer in staat zijn tot...

Bewustzijn kun je waarnemen...door ze te willen opmerken...niet door ze te willen onderwerpen of beperken.

tot zover denk ik.

Groeten,

Roelof Hilbrand.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jeveka


Geregistreerd op: 15 Aug 2013
Berichten: 15

BerichtGeplaatst: Wo Nov 06, 2013 9:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Roelof,

Als iets een bewustzijn heeft, dan is dat iets per definitie eigenaar of drager of hoe je het ook noemt.

Het principe van bewustzijn is besturing gekenmerkt door interactiviteit met opgeslagen en toegankelijke informatie. Als voordeel in de strijd om het bestaan heeft het zich ontwikkeld en komt het nu voor in vormen uiteenlopend van uiterst primitief tot zeer ontwikkeld.

Bewustzijn is dus een product van de evolutie, een verschijnsel dat zich voordoet bij een bepaald stadium van ontwikkeling.

Duidelijkheid dus in plaats van vage uitingen als filosofie voortkomend uit aspecten van bewustzijn, rekbare ruimte/kosmos, zich tot in de toekomst uitstrekkende vernieuwende gedachten processen en meer van die onzin.

Tot zover eveneens.
_________________
in een leeg hoofd heb je alle ruimte
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roelof


Geregistreerd op: 05 Nov 2013
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Do Nov 07, 2013 8:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Jeveka,

Al lezende kom ik Darwin tegen....en tevens tot de conclusie dat onze conversatie te reduceren is tot de volgende stelling, en als ik zo vrij mag zijn......ga ik er van uit dat u de evolutie der >materie< aanwijst als voortbrenger van bewustzijn, dus vulde ik dit ter duidelijkheid aan.

1) Materie is een product van bewustzijn.

2) Bewustzijn is een product van de evolutie (der materie), een verschijnsel dat zich voordoet bij een bepaald stadium van ontwikkeling.

Bent u het hiermee eens, of zou u het anders stellen....dan verneem ik dat wel.


m.vr.gr.

Roelof Hilbrand.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jeveka


Geregistreerd op: 15 Aug 2013
Berichten: 15

BerichtGeplaatst: Vr Nov 08, 2013 12:40 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Roelof,

Sorry, maar ik ga je niet langer serieus nemen. Materie is geen product van bewustzijn en het begrip evolutie is voldoende voor de benaming van het verschijnsel. De toevoeging >der materie< hoort er niet bij.

good bye Roelof
_________________
in een leeg hoofd heb je alle ruimte
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frits


Geregistreerd op: 22 Okt 2005
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Vr Nov 08, 2013 1:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ik me even in jullie discussie mag mengen. Ik kan niets anders dan Jeveka groot gelijk geven. Materie is geen product van bewustzijn. Het is uiteraard andersom: Bewustzijn is het resultaat van (levende) materie.
Als bewustzijn al vóór materie bestond, waarom zou bewustzijn sowieso de behoefe hebben om materie te creëren? En waar zou dit bewustzijn dan uit bestaan? Kortom, een totaal onlogische gedachtegang. Temeer daar er helemaal geen empirisch bewijs voor is. Voor het bestaan van een god (want dat bedoel je misschien) is geen bewijs.
Wij weten dat wij mensen en hogere diersoorten (o.a. zoogdieren) bewustzijn hebben. Dat is een feit. Wij zoogdieren bestaan uit materie. Wij, materie, hebben bewustzijn. Daarbuiten bestaat geen bewustzijn. Mensen die geloven in bewustzijn buiten dieren om, geloven in iets dat helemaal niet te bewijzen valt. Dat is dan dus niets anders dan religie. Ja, en met religieuze fantasiën kun je natuurlijk alle kanten op.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roelof


Geregistreerd op: 05 Nov 2013
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Vr Nov 08, 2013 3:23 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

jeveka schreef:
Roelof,

Sorry, maar ik ga je niet langer serieus nemen. Materie is geen product van bewustzijn en het begrip evolutie is voldoende voor de benaming van het verschijnsel. De toevoeging >der materie< hoort er niet bij.

good bye Roelof


Jeveka,

Vanaf het begin hebt u mij niet serieus genomen, dit hebt u enkel onderstreept.

Ik had uw argumenten volkomen van tafel geveegd, met wetenschappelijke onderbouwingen!

Het ga u goed!

Roelof Hilbrand
_________________
Controleer je gedachten, voor ze jou controleren!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roelof


Geregistreerd op: 05 Nov 2013
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Vr Nov 08, 2013 4:07 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Frits schreef:
Als ik me even in jullie discussie mag mengen. Ik kan niets anders dan Jeveka groot gelijk geven. Materie is geen product van bewustzijn. Het is uiteraard andersom: Bewustzijn is het resultaat van (levende) materie.
Als bewustzijn al vóór materie bestond, waarom zou bewustzijn sowieso de behoefe hebben om materie te creëren? En waar zou dit bewustzijn dan uit bestaan? Kortom, een totaal onlogische gedachtegang. Temeer daar er helemaal geen empirisch bewijs voor is. Voor het bestaan van een god (want dat bedoel je misschien) is geen bewijs.
Wij weten dat wij mensen en hogere diersoorten (o.a. zoogdieren) bewustzijn hebben. Dat is een feit. Wij zoogdieren bestaan uit materie. Wij, materie, hebben bewustzijn. Daarbuiten bestaat geen bewustzijn. Mensen die geloven in bewustzijn buiten dieren om, geloven in iets dat helemaal niet te bewijzen valt. Dat is dan dus niets anders dan religie. Ja, en met religieuze fantasiën kun je natuurlijk alle kanten op.


Hallo Frits,

Hoe kunt u Jeveka gelijk geven, als u mijn onderbouwing niet kent?

Met alle respect......de basis voor een goede discussie ontbreekt volledig, ik ga mijn tijd beter besteden.

M.vr.gr

Roelof Hilbrand
_________________
Controleer je gedachten, voor ze jou controleren!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frits


Geregistreerd op: 22 Okt 2005
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Vr Nov 08, 2013 10:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
1) Materie is een product van bewustzijn.


Hallo Roelof,

Iemand die bij punt 1 al meteen begint met dat materie een product is van bewustzijn is misschien op een bepaalde manier filosofisch bezig (zie George Berkeley: "Zijn is waargenomen worden"), maar niet wetenschappelijk.
Dus wat voor verdere onderbouwing wil je verder in vredesnaam nog geven?
Sorry, dat ik meteen tutoyeer, maar dat discusseert beter.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar die 'wetenschappelijke' onderbouwingen.

Gr. Frits
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren
Berichten van afgelopen:   
Pagina 1 van 1
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.