FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  ProfielProfiel  Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken  InloggenInloggen
Bewustzijn.net Forumindex => Bewustzijn => Kritisch bewustzijn
Ga naar:  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren

Kritisch bewustzijn

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Mohabiersing
Gast




BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 9:45 pm    Onderwerp: Kritisch bewustzijn Reageren met citaat

De hersenen van de mens is bijzonder gecompliceerd, aldus de wetenschap. Ik kan niet schilderen, niet mooi tekenen, ik ben helemaal niet kunstzinnig, en kan daarom het hieronder vermelde verhaal niet bevatten.
Op een ochtend, net enkele minuten voordat ik wakker werd, werd mijn aandacht getrokken door een lichtstipje in de ruimte. In dat lichtstipje zag ik duidelijk één van de mooiste gezichten, die ik mij ooit kan herinneren.
Op dat moment voelde ik dat ik haar kende, alsof ze altijd bij me was en dat ze deel uitmaakte van mezelf. Het voelde dus aan als een vanzelfsprekendheid. Het naderde mij als een komeet en werd steeds groter. En terwijl het mij naderde vloeide heel mijn lichaam over van een diepdoordringende vreugde. Dat gevoel van dat moment heb ik nooit eerder gekend. Ik voelde heel mijn lichaam lachen en doordrongen van een intense vreugde. Ze was onvoorstelbaar mooi, hoewel ik haar nooit eerder had gezien, toch kwam ze mij bekend voor. Haar gezicht was stralendhelder met een brede lach. Er was helemaal geen sprake van een seksuele opwinding. Ik voelde dat ze mij een zoen wilde geven. En ó, wat verlangde ik om haar vreselijk te kussen. Ik zei toen op het moment dat ze mijn mond naderde: 'Wacht even, ik wil eerst mijn tanden poetsen'. En haar lach werd nog groter, en onvoorwaardelijk zoende ze op mijn lippen en ging dwars door mijn mond naar binnen. Ik werd met heel veel energie wakker, met een enorme vreugde in heel mijn lichaam, nogmaals zonder een sensueel gevoel. Met die vreugde in mij heb ik een paar dagen mee gelopen. Ik hou zielsveel van mijn eigen vrouw en ik kan mij niet voorstellen dat ik haar ooit zal bedriegen, ook verlang ik er niet naar ervaringen op te doen met een andere vrouw. Ik blijf haar altijd trouw en vervreemd nog steeds niet van haar en ik voel me nog steeds sterk tot haar aangetrokken. Als ik haar zoen, voel ik nog steeds vlinders in mijn buik. We zijn al 29 jaar bij elkaar.

Nu kan ik mij dat onvoorstelbare mooie gezicht niet meer herinneren, omdat ik geen vergelijking kan maken met een ander gezicht. Ik kan mij nog steeds geen mooier gezicht voorstellen. Ik moet wel toegeven dat ik mijn vrouw ook bijzonder mooi vind, maar dat gezicht overtreft alle andere gezichten.

Mijn vraag is nu: Hoe is het mogelijk dat mijn hersenen zoiets bijzonders kan creëren, ondanks het feit dat ik helemaal niet kunstzinnig ben?
Terug naar boven
Jessy
Gast




BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 12:51 pm    Onderwerp: Bewustzijn Reageren met citaat

Paul

Heb je verhaal gelezen.
Vind het een schitterend verhaal en niet vreemd.
Het herinnert mij aan het sprookje waarin de prins de prinses wakker kuste. Deze kus wordt ook wel het huwelijk in de hemelen genoemd waarin het mannelijk positieve element samensmelt met het vrouwelijk negatieve element en er een synthese ontstaan in het bewustzijn. Het dualisme in de mens smelt samen tot een.
Het is een gevoel van intense vreugde een gewaarwordingding die je voor het eerst in dit leven meemaakte. Deze vreugde ligt echter ook in het bewustzijn besloten. Je hebt een deur geopend naar deze, je niet vreemd zijnde vreugde.
De wetenschap heeft nog geen enkele verklaring omtrent wat het bewustzijn nu werkelijk is.
Er worden vele theorieën opgesteld die dan net zo vlug verdwijnt als ze zijn opgesteld nadat men betere argumenten heeft ten opzichte van wat bewustzijn zou of zou kunnen zijn.
Een van deze theorieën gaat uit van dat het bewustzijn met de hersenwerking ontstaan en ook wederom verdwijnt als er geen hersenwerking meer aanwezig is.
Meestal wordt er dan bij verklaard in zover ik het heb begrepen dat er nog nooit bewustzijn los van de hersenwerking is aangetroffen.

Bewustzijn echter komt mijn inziens in alle rijken voor.
De mens echter is zelfbewust.
Er is mijn inziens een verschil in bewustzijn, en van het bewust te zijn van zichzelf wat tevens bewustzijn inhoud. Bewust van het Zijn
Terug naar boven
els
Gast




BerichtGeplaatst: Wo Mei 04, 2005 10:19 am    Onderwerp: bewustzijn Reageren met citaat

Hoi Paul.

Hoe bestaat het!!! Er is tòch iemand die een soortgelijke ervaring heeft gehad als ik!
Ik kan er nog steeds niet goed over uit, want ik heb mijn eigen verhaal al enkele malen gedaan op andere forums, maar daar nooit enige respons op gekregen. Niemand wist kennelijk wat hij/zij ermee aanmoest.

Het enige wat ik tot dusver wist was dat Jung en Plato hetzelfde was overkomen, en dat gaf me wel het gevoel in goed gezelschap te zijn. Maar voor de rest...

Daarom zou ik er graag met jou verder over willen praten, weten wat jij als mogelijke verklaring ziet onder andere. Ik heb zelf wel een theorie die me aannemelijk voorkomt, en jij bent de meest aangewezen persoon om die aan voor te leggen. Wat vind je daarvan?
Terug naar boven
sjorssnors
Gast




BerichtGeplaatst: Vr Aug 12, 2005 6:50 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kan dergerlijke vaagheden niet objectief beoordelen. Als beelddenker zie ik antwoorden voor me, zonder het met woorden te beredeneren. De antwoorden die ik zie op vraagstukken zijn dan ook voor mij zo klaar als een klontje. Ik zie antwoorden, die ik dan zelf toets en staaf. Keer op keer blijk ik het dan goed te hebben met mijn visie. Deze vorm van bewustzijn, benadert kwesties vanuit grote lijnen, en daarna pas naar details. Vrijwel alle mensen doen dat andersom. Bij mij hebben abstracte zaken weinig effect op mijn bewustzijn.

Hoe ik aan kijk tegen spiritualiteit en andere vaagheden, is dat dan de spirituele intelligentie ontwikkeld moet zijn, wat bij mij niet zo is. Ook zie ik veel waarnemingen als hersenschimmen en illusies. Stoornissen als schizofrenie, schizo-typisch en meer, geven de waarnemer waarnemingen die er eigenlijk niet zijn, maar welke voor diegene wel levensecht en aanwezig zijn. Ik noem dat zelf een scheef bewustzijn, waarbij wel waarnemingen worden gedaan, maar er een andere draai aan gegeven wordt. Zo kijk ik tegen alle openbaringen van dergelijke aard aan. Sorry.

Sjors Smile snors.
Terug naar boven
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren
Berichten van afgelopen:   
Pagina 1 van 1
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.