FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  ProfielProfiel  Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken  InloggenInloggen
Bewustzijn.net Forumindex => Vraag het de Auteur => Boek
Ga naar:  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren

Boek

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Charles
Gast




BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2005 3:56 pm    Onderwerp: Boek Reageren met citaat

Albert,

Je boek is binnen, ziet er keurig uit.
Interessant (pag 71). Ik zal niets verklappen hier, alleen wat commentaar geven.
Was er geen oplossing voor het gebruik van de afkortingen?

Ik realiseer me dat op zoek naar het beste argument voor defensief verkeersgedrag (d.w.z. het gedrag van anderen altijd controleren) de neurowetenschappelijke opvatting over de vrije wil de beste is.
Hoe kan het ook anders!
Terug naar boven
Charles
Gast




BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2005 7:49 am    Onderwerp: Boek Reageren met citaat

Albert,

Ik ben het met de epiloog van je boek in ieder geval helemaal eens en met pag 71. Ik ben nog op zoek naar het bewijs dat je aandraagt maar wie zichzelf leert observeren zal er sowieso wel achterstaan.

Ook ik onderschrijf de woorden van John Eccles. Tsjechov formuleerde het ook op die manier.
Als programmamaker ben ik eigenlijk een docent die via verkeerseducatie een manier ziet een wat realistischer beeld van de mens neer te zetten.
Praten over menselijk gedrag is nog steeds tricky, dit doen via de weg van verkeersgedrag is een aardige invalshoek.

Heb je al respons vanuit de wetenschapswereld?
Je onderneming doet me denken aan het verhaal van Harris over 'het misverstand opvoeding'. Ze kreeg veel bijval van Steven Pinker, die niet te beroerd is te roepen dat de wetenschap er geweldig naast kan kleunen.
Terug naar boven
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Aug 10, 2005 8:56 pm    Onderwerp: Re: Boek Reageren met citaat

Charles schreef:
Albert,

Heb je al respons vanuit de wetenschapswereld?


Geen relevante. De Nederlandse wetenschapswereld kijkt graag eerst de kat uit de boom. Er zijn maar weinig geleerden in Nederland die hun nek uitsteken voor een onorthodoxe theorie zoals die van mij. Het is afwachten. Ik heb geduld.

Groetjes van Albert.
Terug naar boven
Charles
Gast




BerichtGeplaatst: Do Aug 11, 2005 4:51 pm    Onderwerp: Boek Reageren met citaat

Albert,

Op pag. 213 schets je een verkeerssituatie waarbij het SEMSab-sp overheerst. Via een zintuigelijke prikkel schakelt het PEMSab-sp weer bij.
Waardoor? Doordat de prikkel geen respons vond in de geheugenmap?
Lijkt me van wel!
In ieder geval leidt dat tot aandacht voor iets in het verkeer.
Aandacht = waarneming= bewustzijn (eventueel).
Waarom kunnen we die correctie in het verkeer niet uitvoeren zonder die
uiteindelijke Bewustwording. Het voegt toch niets toe aan het proces.
Het lijkt een woord zonder betekenis, want het gaat er toch om dat de hersenen de AANDACHT(zoeklicht) ergens op richten zodat selectieve nieuwe data wordt opgenomen voor de volgende beslissingsronde.
De hele term bewustzijn komt me plotseling overbodig voor??

Groet,
Charles
Terug naar boven
Gast





BerichtGeplaatst: Do Aug 11, 2005 5:57 pm    Onderwerp: Re: Boek Reageren met citaat

Charles schreef:
Albert,

Op pag. 213 schets je een verkeerssituatie waarbij het SEMSab-sp overheerst. Via een zintuigelijke prikkel schakelt het PEMSab-sp weer bij.
Waardoor? Doordat de prikkel geen respons vond in de geheugenmap?
Lijkt me van wel!
In ieder geval leidt dat tot aandacht voor iets in het verkeer.
Aandacht = waarneming= bewustzijn (eventueel).
Waarom kunnen we die correctie in het verkeer niet uitvoeren zonder die
uiteindelijke Bewustwording. Het voegt toch niets toe aan het proces.
Het lijkt een woord zonder betekenis, want het gaat er toch om dat de hersenen de AANDACHT(zoeklicht) ergens op richten zodat selectieve nieuwe data wordt opgenomen voor de volgende beslissingsronde.
De hele term bewustzijn komt me plotseling overbodig voor??

Groet,
Charles


Je bedoelt SEMSAb (zonder sp) die dan vanwege een relevante prikkel wordt onderdrukt door PEMSAb-sp. Dat betekent dat de zwakkere mentale beelden "spontaan" gevormd door de cortex (zoals dagdroombeelden) ineens worden vervangen door de veel sterkere beelden die door de achterhoofdskwab in de cortex worden gevormd onder invloed van prikkels via de zintuigen, in dit geval de ogen (ons zien, kijken). Dat wil niet zeggen dat die relevante prikkel ook noodzakelijkerwijs door de ogen de cortex is aangedaan. Hij kan ook via een andere zintuig de cortex hebben bereikt. Niettemin deed dat de persoon opkijken met het bovenstaande als gevolg. Het SEMSAb-mijmerstadium werd onderbroken door een PEMSAb-sp-zintuiglijke-kijkstadium.

Bewustzijn=corticale waarneming. Het woord bewustzijn is inderdaad (hoe spijtig dat ook voor sommigen is) overbodig.

Groetjes van Albert.
Terug naar boven
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren
Berichten van afgelopen:   
Pagina 1 van 1
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.