FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  ProfielProfiel  Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken  InloggenInloggen
Bewustzijn.net Forumindex => Vraag het de Auteur => Leren is a state of sense
Ga naar:  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren

Leren is a state of sense

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gaste


Geregistreerd op: 13 Jun 2006
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Di Jun 13, 2006 1:46 pm    Onderwerp: Leren is a state of sense Reageren met citaat

Via het wetenschaps forum werd uw stelling gepresenteerd als 'bewustzijn = waarnemen'. Zelf ben ik bezig met het schrijven van een thesis met als titel Leren is a state of sense. Welliswaar gaat de thesis over de praktijk van leren met nieuwe media toch probeer ik ook een duidelijker fundering te vinden voor mijn titel.
Zelf denk ik dat waarneming gebeurt door zintuigen. En dat zintuigen ook veel fijnere dingen oppikken dan wat wij altijd grofweg zeggen beeld, geluid, geur, tast en smaak. Leren gebeurt aan de hand van waarnemingen en dus door zintuigen. Leren is dus een zeer subjectieve ervaring van waarnemen, interpreten en bijstellen.

Wat denkt u over Leren in verhouding tot waarnemen en bewustzijn?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Albert


Geregistreerd op: 21 Mrt 2005
Berichten: 4
Woonplaats: Campina Grande - PB, Braziliƫ

BerichtGeplaatst: Wo Jun 14, 2006 1:52 pm    Onderwerp: Re: Leren is a state of sense Reageren met citaat

gaste schreef:
Via het wetenschaps forum werd uw stelling gepresenteerd als 'bewustzijn = waarnemen'. Zelf ben ik bezig met het schrijven van een thesis met als titel Leren is a state of sense. Welliswaar gaat de thesis over de praktijk van leren met nieuwe media toch probeer ik ook een duidelijker fundering te vinden voor mijn titel.
Zelf denk ik dat waarneming gebeurt door zintuigen. En dat zintuigen ook veel fijnere dingen oppikken dan wat wij altijd grofweg zeggen beeld, geluid, geur, tast en smaak. Leren gebeurt aan de hand van waarnemingen en dus door zintuigen. Leren is dus een zeer subjectieve ervaring van waarnemen, interpreten en bijstellen.

Wat denkt u over Leren in verhouding tot waarnemen en bewustzijn?

Corticale waarneming gebeurt uiteraard via de zintuigen. Maar de cortex neemt ook mentale beelden en innerlijke spraak waar zonder zintuiglijke input. Beide corticale waarnemingen, door mij endocerebraal en exocerebraal genoemd, zijn bewustzijn. Vandaar: Bewustzijn = corticale waarneming.
Een gedeelte van wat wij corticaal waarnemen wordt definitief opgeslagen in het geheugen van de cortex. Dat noemen wij onthouden. Meestal gebeurt dit zonder planning; dat zijn de dagelijkse ervaringen. Emoties spelen hierin een belangrijke rol. Wanneer wij echter met een specifiek doel iets proberen te onthouden dan is dit leren. Leren is dus herinneren op afspraak.

Groetjes van Albert.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren
Berichten van afgelopen:   
Pagina 1 van 1
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.